Zum Hauptinhalt wechseln
Englisch
Niederländisch

Hoe gebruik je een multimeter?

Informationen zur Anleitung

= Fertig = Unvollständig

      Beschreibe das genaue Ersatzteil oder den Bestandteil des device an dem du arbeitest. Bsp. Akku

      Einen Titel erstellen.

      Diese kurze Zusammenfassung wird nur in den Suchergebnissen angezeigt.

      Gebe Hintergrundinformationen, bevor der Leser mit der Anleitung beginnt.

      Anleitungsschritte

      1. Schritt — Het meten van continuïteit

      Door het meten van de continuïteit, kun je erachter komen of twee dingen elektrisch verbonden zijn: als een circuit continu is, betekent dit dat de elektrische stroom vrij van de ene naar de andere kant kan stromen.

      2. Schritt

      Om te beginnen, zorg je ervoor dat er geen stroom meer loopt door het circuit of onderdeel dat je wilt testen. Schakel je toestel uit, haal de stekker uit het stopcontact als deze aan het apparaat zit en haal eventuele batterijen eruit.

      3. Schritt

      Zet de multimeter aan en draai de knop naar de continuïteit modus (het icoon lijkt op een geluidsgolf).

      4. Schritt

      De multimeter test continuïteit door een beetje stroom via de ene meetpen door het apparaat te sturen en vervolgens te meten of deze stroom bij de andere meetpen aankomt.

      5. Schritt

      Om je continuïteitstest te voltooien, plaats je een meetpen aan beide einden van het circuit of het onderdeel dat je wilt testen.

      6. Schritt

      Als je multimeter geen speciale stand heeft voor een continuïteitstest, betekent dit niet per se dat je geen continuïteit kunt meten.

      7. Schritt

      In deze modus stuurt de multimeter een stroompje van de ene meetpen naar de andere en meet de multimeter of en hoeveel stroom er bij de andere meetpen wordt ontvangen.

      8. Schritt

      Om de continuïteitstest te voltooien, plaats je je je meetpennen beide aan een uiteinde van het circuit of van het onderdeel dat je door wilt meten.

      9. Schritt — Het meten van voltage

      Steek de aansluiting van de zwarte meetpen in de poort die op je multimeter met COM wordt aangeduid.

      10. Schritt

      Zet de multimeter aan en draai de knop naar de DC voltagemodus (welke wordt aangegeven met een V-symbool met een rechte streep of het ⎓-symbool).

      11. Schritt

      Plaat de rode meetpen op de positieve kant (de plus) en de zwarte meetpen op de negatieve kant (de min) van het onderdeel of apparaat waarvan je het voltage wilt meten.

      12. Schritt

      Met de juiste schaalinstelling toont de multimeter een waarde van 9.42 volt.

      13. Schritt — Het meten van weerstand

      Om te beginnen zorg je dat er geen stroom staat op het circuit of het onderdeel dat je wilt testen. Zet het apparaat uit, haal de stekker uit het stopcontact en verwijder eventueel aanwezige batterijen.

      14. Schritt

      Zet de multimeter aan en draai de knop naar de weerstandsmodus.

      15. Schritt

      Plaats de meetpennen ieder op een uiteinde van het circuit of het onderdeel dat je door wilt meten.

      16. Schritt

      Met de multimeter op de juiste schaal meten we een waarde van 1.04k ohm.

      Deine Beiträge sind lizenziert unter der Open-Source Creative Commons Lizenz.